fredag 4 januari 2008

Klassiker Tips: Bob Dylan Time out of mind


Att jag är ett stort fan av Dylan har ni nog förstått, och det är inget jag hymlar med =)...Dylan har många fans och om du ber dem berätta sin favorit skiva så kommer iaf 90% säga någon av hans tidiga verk, och jag håller med om att de är brillianta texter han skrivit under decennierna, men den bästa skiva jag hört med honom är utan tvekan "Time out of mind", som känns så unik, jag har t.om svårt att klassifiera den i någon genre, så jag får nog bara kalla genren för "Dylan", vackra texter, om längtan och utanförskap....
En av låtarna, "Trying to get to heaven", känns nästan som ett sätt för honom att bikta sig och be om en plats i paradiset innan Gud stänger dörren för honom, låten "Not dark yet" är även den en låt som känns som, om Dylan verkligen vill säga att det finns en chans att ordna till saker, det är inte mörk än...men snart..
Skivan är ett brilliant mästerverk och ni som inte äger den, borde veta hut. Jag vet att den känns jätte konstig och udda första lyssningarna, men sen sätter den sig som en kil i hjärtat på en....
Ett mästerverk kan inte belönas med något annat än en "5:a", så nu vill jag att ni som läser detta springer, inte går...Springer och köper denna....Inte du kära mor (antagligen enda läsaren) ni har den redan hemma eftersom jag köpte den till far när han fyllde år en gång....
se så!! vad väntar ni på?


Inga kommentarer: