fredag 4 januari 2008

Robert Plant & Allison Krauss -Raising Sand

Robert Plant, en levande legend från ikongruppen Led Zeppelin. Nått fan av Zeppelin har jag aldrig varit och jag har väl i stora drag tyckt att de varit ganska överskattade. Att Stairway to heaven blir utsedd till bästa låt i alla listor överallt har jag noll förståelse för, jag tycker bara den är tröttsam och tråkig. Trots att det är en av de första låtar istort sett alla gitarrister lär sig så har jag konsekvent vägrat....Fast nu ska vi ju prata om hans duett platta med unga fagra musikanten Allison Krauss. När en legend gör en skiva så blir den alltid hypad, och förväntningar är stora på dem. Jag hade förväntat mig en annan typ av skiva än vad Raising sand är, och då menar jag inte det i en negativ mening, jag blev glatt överaskad...I mina öron låter det som allt Led Zeppelin inte är...Det är melodiöst, ganska lågmält och lite mysigt faktiskt. Nu är det ju inte bara ballader, utan någon låt har lite takt och är lite mer gammaldags soulig än balladig med stämsång....Jag tror att denna skivan tilltalar många, även den yngre generationen...Allison Krauss har dessutom en underbar röst, som träffar rätt ställen i själen. Och att Robert Plant kan sjunga råder det inget tvekan om...Jag skulle gärna se mer samarbete mellan Plant och Krauss för jag tycker om det....

Betyg? Tjaaaaa....ska vi säga en stark 3:a?

Inga kommentarer: