torsdag 27 december 2007

Första skivan/bandet jag tänkte tipsa om på min nystartade blogg är finlandssvenska Rockbandet Sturm und Drang, som nyligen släppte sin skiva "Learning to rock"....Bandet består av ett gäng 14 åringar, som borde sitta i en skolbänk o bli generade över att se sin skolfrökens urrigning. Istället rockar de som om de inte gjort annat i livet. Musikaliskt sett måste de nog anses som någon form av underbarn, de flesta vuxna har inte lärt sig spela sina instrument som dessa ungdomar.Deras texter kankse inte är det mest högklassiga poetiska verk, även om de ibland blixtrar till med orden med. Musiken däremot kan man inte ha några synpunkter på, men jag ställer mig frågan: Hur i helvete är det möjligt att ett gäng ungar kan spela rock på detta sätt.....Skivan i sig är inte ett mästerverk som kommer gå till historien (tror jag inte iaf) men min amatör bedömning är att detta band kan gå långt...riktigt långt. Personligen skulle jag inte dra mig för att kalla detta band för det nästa stora "tonårsbandet" fast till skillnad från andra tonårsband som Hanson, så riktas deras musik till alla åldrar och det finns inte så mkt "kid stuff" i deras låtar. Jag gillar främst deras singel "Indian", vars video ligger på Youtube, kolla in den och lyssna på en riktigt bra låt.

När man recenserar en skiva så ska man ju sätta poäng och på min barbafluff skala mellan 1-5, där 5 är ett mästerverk och 1= med ett bottenskrap ala Basshunter, så får Sturm und Drangs skiva "Learning to Rock" en 3,5, 3 poäng enbart för musiken, och ett halvt pluspoäng för att jag är så förundrad över att ett gäng snorungar kan spela musik som de gör.

Inga kommentarer: