torsdag 27 december 2007

Remixar....


Något jag verkligen är allergisk emot är Hiphop artister med hybris, ni vet vilka jag talar om, de som tror att de ska komma undan med att sampla gamla klassiska låtar och få det att bli bra. Jag avskyr artister som inte inser att det blir dåligt...verkligen dåligt. Men...det finns de som lyckas få det riktigt bra med, en skiva som är ett lysande exempel på att det går att göra bra samplingar och remixar är "Chant down Babylon" som släpptes 1999, nästan tio år sedan release och den håller ännu. Låt listan består av:
"No More Trouble"
"Rebel Music (3 O'Clock Roadblock)"
"Johnny Was"
"Concrete Jungle"
"Rastaman Chant"
"Guiltiness"
"Turn Your Lights Down Low"
"Jammin'"
"Kinky Reggae"
"Roots, Rock, Reggae"
"Survival A.K.A Black Survivors"
"Burnin' And Lootin'
Klassiska Bob Marley låtar som är helt omgjorda, de två låtar som står ut mest är "No more trouble" med Erykah Badu och "Turn your lights down low" med Lauryn Hill (från Fugees). Producenterna av denna skivan har lyckats få till en svängig platta, med mkt liv och känsla som faktiskt bara blir bättre ju mer man lyssnar på den. För min generation, som föddes på slutet av 70-talet och växte upp på 8o-talet är ju Bob Marley en av de stora musik poeterna och rebellerna, som sjöng politiskt engagerande musik, så som Dylan gjorde på 60 talet och som Steve Earl med andra gjorde på 90-talet. Jag kan sakna de artister som står ut i mängden, det finns knappt några nya moderna artister som har en åsikt, de som har en åsikt som t.ex Dixie Chicks som tog ställning emot Bush och hans korståg, som höll på att bli bannlysta i hela America på grund av deras åsikter. Det är civilkurage och när de slutligen förläts av folket, var de bittra och släppte en av det årets stora hits "Not ready to make nice", vilken man kan tolka som "up yours" till de som kritiserade bandet. Mer sådant vill jag se, En åmig Britney vid en stripstång, kanske kan vara trevligt att se, men musikaliskt är det inte och det saknar totalt de budskap som artister som Marley mfl hade då de levde.
Har ni inte hört skivan Chant down Babylon kan jag verkligen rekomendera den, det är svårt att sätta något betyg på en remix skiva, men den är helt klart värd pengarna och man kan antagligen komma över den billigt på tex Ginza. Poäng:3/5

Inga kommentarer: